Egy őszinte orvosi blog!

Mi a panasz?

Így alakul át a sürgősségi betegellátás

2018. december 09. - Dr. Pukoli Dániel

A hírt a napokban jelentette be az emberi erőforrások minisztere, miszerint átalakítják a sürgősségi betegellátást annak érdekében, hogy csökkenjen a sürgősségi osztályokon a várakozási idő és gyorsuljon a betegellátás. Ha jobban körülnézünk egy már meglévő, működő modell kerül egységesítésre! Mi orvosok kifejezetten örülhetünk a hírnek, de remélhetőleg a betegek sem fogják megbánni, hogy méltányos időn belül ellátáshoz juthatnak. Nézzük meg, milyen eszközökkel lehetséges ez? Mit is jelent pontosan a triázs és az akut alapellátási egység fogalma?

stretcher-1685611-19204d22.jpg

Fotó: designed by Pixabay.com

Már több, mint két éve aktívan részt veszek a sürgősségi betegellátásban, ezért jól tudom, hogy mik a gyenge pontjai. Jelen pillanatban az úgynevezett triázs rendszert (a beteg súlyossági állapotát értékelő rendszer) néhány kórház még nem építette be a gyakorlatba. Azokban a kórházakban, ahol még nincs triázs rendszer ott az történik, hogy amikor beérkezik egy beteg, akkor az adminisztrátor fölveszi az adatokat (akár sorszámot is ad) és a beteg vár, sokszor órákat is. Mi orvosok folyamatosan látjuk el a betegeket, majd legtöbbször érkezési sorrend alapján kerül a beteg ellátásra. Persze vannak kivételek, ha a mentő hozza be a beteget, nyilvánvalóan azonnal ellátásra kerül vagy az olyan beteg, aki levágta a fél ujját és ömlik belőle a vér.

Az új koncepció szerint minden Sürgősségi Osztályon (továbbiakban SBO) alkalmazni kell a triázs rendszert. Mit is jelent ez?

A mindennapi betegellátás során sokszor azt tapasztaljuk, hogy az SBO-ra érkező betegek nagy része nem igényel akut, sürgős ellátást (becslések szerint ez akár elérheti a 60%-ot is). Sokan csak azért keresik fel az SBO-t, mert az interneten rákeresve azt tanácsolták, hogy azonnali orvosi ellátásra van szüksége vagy sok beteg mondja azt, hogy “nem mertem neki menni a hétvégének”, esetleg az éjszakának stb. Lehetne boncolgatni az okokat, de ez egy másik történet lesz majd. A mindennapi gyakorlat is ezt igazolja, hiszen sokan egy rándulás vagy egy egyszerű megfázás, esetleg hasmenés miatt már mentőt hívnak vagy a sürgősségire rohannak. Ezek az akut ellátást nem igénylő betegek gyakorlatilag késleltetik a többi beteg akár azonnali ellátását. A triázs rendszer ezt hivatott kiküszöbölni, méghozzá úgy, hogy a beérkező betegeket az állapotuk súlyossága szerint osztályozzák! Az érkezők a besorolásuk szerint lehetnek újraélesztendők, kritikus állapotúak, sürgősen ellátandók, kevésbé sürgős esetek, valamint halaszthatók! A legtöbb kórházban már korábban is működött ez a beteg osztályozó rendszer a következő módon:

Beérkezik a beteg, majd az első ajtónál meg is érkezik a triázshoz. A triázs pultnál három féle szakember fogadhatja a beteget. Lehet triázs nővér (speciálisan a sürgősségi területre szakképzett nővér), mentőtiszt, esetleg orvos. A beteget kikérdezi a szakember, megméri a vitális paramétereit és besorolja, hogy melyik sürgősségi kategóriába tartozik. Majd mindenki vár a sorára, halasztható besorolás esetén akár órákat is mire orvos látja a beteget. Aztán az orvos-beteg találkozásnál pedig kiderül (a halasztható betegnél), hogy mégsem olyan nagy a baj, mehet is haza. Az ellátott beteg ilyenkor mit gondolhat? Talán ezt:

“Ezért kellett itt várnom hét órát, hogy 5 perc alatt megvizsgáljanak és még labort sem csináltak!”

Nos, az új modell szerint pont erre jöhet a megoldás, hogy ne kelljen órákat várni egy olyan panasz miatt, amit 10 perc alatt is el lehetett volna látni! Nézzük meg, hogy a gyakorlatban ez hogy is néz ki!

A bevezetésre kerülő betegellátási modell szerint ezentúl alkalmazni kell a triázs mellett az akut alapellátási egységet is. Magyarországon több vidéki SBO-n már régóta alkalmazzák ezt az újnak tűnő betegellátási formát és a tapasztalatok azt igazolják, hogy működik! Ezekben a kórházakban az egyik folyosón az SBO található, a másik folyosón a háziorvosi ügyelet. Az SBO-ra érkező beteget, ha úgy ítélik meg a triázspultnál, akkor gond nélkül átirányítják a háziorvosi ügyeletre (ez az akut alapellátási egység). Az ügyeleten a beteget mi orvosok megvizsgáljuk és ellátjuk (fájdalomcsillapítót, infúziót adunk, stb.), aztán terápiás tanáccsal haza küldjük. Amennyiben magasabb szintű ellátást igényel a beteg állapota, akkor visszairányítjuk az SBO-ra. És lám minden olajozottan működik! Ez már egy bevett és bevált gyakorlat!

Ki profitál ebből?

A tapasztalatok azt igazolják, hogy MINDENKI!

  1. A halasztható beteg, mert gyorsan sorra került, gyorsan ellátták, mehet is haza.
  2. A sürgős ellátást igénylő beteg, mivel ő is gyorsan sorra került és el is lett látva.
  3. A sürgősségin dolgozó orvos, aki így nincs leterhelve és a valóban sürgős eseteket oldhatja meg.

Az új modell szerint előfordulhat, hogy a beteg nem is találkozik orvossal, mert az akut alapellátási egységet diplomás nővér vagy mentőtiszt látja majd el! De miért is találkozna?! Vegyük példának Angliát. Ott a háziorvos olyan, mint Columbo felesége! Nehéz hozzá bekerülni, sokszor csak időponttal lehetséges! Ha a betegnek panasza van, akkor bemegy ugyan a háziorvoshoz, de csak az asszisztensét fogja látni. Az asszisztens megkérdezi, hogy mi a baj és ha úgy ítéli meg, hogy halasztható a probléma, akkor időpontot ad a háziorvoshoz és terápiás tanácsokkal ellátja a beteget. Láthatjuk, hogy nyugaton és hazánkban is van már példa a most egységesítésre kerülő betegellátásra. Ha ezeken a helyeken működik (ráadásul színvonalasan), akkor miért ne működhetne országosan is?

Véleményem szerint egy már meglévő betegellátási modell kerül bevezetésre, illetve egységesítésre, hiszen láthattuk, hogy több vidéki SBO-n is már régóta működik a dolog, ráadásul elég hatékonyan!