Egy őszinte orvosi blog!

Mi a panasz?

Beköszöntött a téli depresszió!

2018. december 01. - Dr. Pukoli Dániel

A hűvös, esős napok, a korai sötétedés közérzetünket és hangulatunkat is negatívan befolyásolja! Sokan küzdenek minden évben a téli depresszió tüneteivel! Idén vedd kezedbe az irányítást és vess véget a búskomorságnak!

teli_depresszio.jpg

Fotó: designed by Flickr.

Saját magam azt tapasztalom, hogy a novemberi-decemberi hónapokban több páciens jelenik meg az orvosi ügyeleten olyan megfoghatatlan, furcsa tünetekkel, minthogy „rosszul érzem magam” vagy „fáradt és ingerlékeny vagyok”, „gyengének érzem magam”, „nem tudok aludni” stb.! Nem is csoda! Nem rég még verőfényes napsütésben, pólóban, rövidnadrágban flangáltunk az utcákon. Mindenki örült ennek a nyárias időnek, motiváltak és jókedvűek voltunk. Azonban pár napja hirtelen beköszöntött az igazi ősz-téli időszak: hideg, borús napok, nah meg az óra átállításból fakadó korai sötétedés. Átmenet már megint nem volt, a 15-20 fokból hirtelen mínuszok lettek. Sok ember szervezetét megviseli ez az időszak, mely során levertnek, fáradtnak, kimerültnek érezzük magunkat, étvágyunk növekszik és sokszor egész nap csak aludnánk. Nehézségek adódhatnak a munkavégzésben és társas kapcsolatainkban, libidó csökkenés és koncentrálási zavar alakulhat ki. Ezek a téli depresszió tünetei. Orvosi nevén a szezonális affektív zavar, angolul a rövidítése találóan „SAD”.

A téli depresszió tüneteivel jelentkező pácienseknél a legegyszerűbb azt mondani ilyenkor, hogy:

– menjen, feküdjön le, pihenje ki magát, majd akkor jobban lesz!

Rosszabb esetben még pánik betegség diagnózist is kap a beteg, sőt akár feszültségoldó gyógyszer is felírásra kerülhet, a nyugodtabb alvás és kipihentség érzése reményében. Aztán egy alapos kikérdezés után a végén rájövünk, hogy semmi testi baja nincs a betegnek vagy, hogy pánikolna, egyszerűen a téli depresszió tünetei jelentkeztek nála. Mélyebb interjút folytatva a betegekkel (már ha van idő rá), többen elmondják, hogy sokszor egyedül vannak otthon, nincs kivel beszélgetni, félnek, hogy valami baj történik velük és nincs aki segítsen nekik. Kimerültnek érzik magukat, éjszakai baglyok és sokat aludnának!

Miért szezonálisan (őszi-téli időszakban) jelentkezik a lehangoltság?

A tudomány szerint: az októberi óraátállítás miatt elég korán sötétedik. Sötétben indulunk munkába, majd sötétben érünk haza. A tél közeledtével a nappalok rövidülnek, az alvás-ébrenlét ciklusért felelős melatonin szint növekszik. A magas melatonin szint lehangoltsághoz vezethet.

Saját vélemény szerint: a tudományos álláspont mellett úgy gondolom, hogy meg kell említeni a betegek által tapasztalt okokat is, leginkább a minőségi társas kapcsolatok hiányát, mint legfőbb okot! A saját praxisomban a „SAD” tüneteivel megjelenő betegeknél sokszor azt vettem észre, hogy magányosnak érzik magukat! Magányosak, mert szakítottak a párjukkal vagy elváltak, esetleg nincs már jelen az életükben egy közeli hozzátartozó vagy külföldön dolgozik a társuk stb. Higgyék el, nem is gondolnánk, de sokakat érint a dolog. De egyáltalán nem biztos, hogy csak akkor lehet valaki magányos, ha nincs a közelében fizikailag a szeretett társ. Magányosnak érezhetjük magunkat akkor is, habár velünk van a társunk, itt van mellettünk a teste, de az ő gondolatai valahol máshol járnak. November-december határán egyre erőteljesebbé válik a magány érzése. Itt az advent és a TV-ben ezerrel nyomják a commerce reklámokat, hogy hol lehet olcsóbban megvenni az ajándékokat, mi legyen az ünnepi menü stb. Ha felmegyünk a netre, beírjuk az advent keresőszót a gugliba és mit dob elénk? Mézeskalács recepteket, a legjobb karácsonyi ajándékötleteket és bécsi vásárba induló turistautakat. Ez mind szép és jó, de ha nincs kinek ajándékot venni vagy nincs kivel elmenni a vásárba, akkor nem tudjuk úgy önfeledten élvezni az adventet. Az advent időszaka sokak számára inkább terhet jelent, mintsem önfeledt boldogságot. A karácsony közeledtével méginkább szükségét érezzük a társas kapcsolatoknak. Úgy érezzük, hogy jobban hiányoznak azok, akiket elveszítettünk, mint korábban. Aztán a tél végével és a tavasz közeledtével –persze a nappalok is hosszabbodnak-, de az ünnepek már elmúltak, nem csak a szeretetről szól minden, így kevésbé érezhetjük magányosnak magunkat, a lehangoltságunk is megszűnhet.

Mit szoktam tanácsolni a pácienseknek? Hogyan küzdjék le a téli depressziót?

A legjobb ellenszere a téli depressziónak a társas kapcsolatok ápolása, a családtagokkal, barátokkal való együtt lét, hiszen ez az ember alapvető igénye is, mely biztonságot ad és a rosszkedvet is feloldja.

Menjünk ki a szabad levegőre és sétáljunk. Kiránduljunk annyit, amennyit jól esik, lehetőleg egy társsal, aki lehet a barátnőnk, a párunk vagy a barátunk, a szomszédunk, az egyik ismerősünk. Tök mindegy, csak ne egyedül menjünk! Így miközben élvezzük a szép tájakat és a társaságot, észrevétlenül is mozgunk. A mozgás jó, mivel endorfin hormonokat szabadít fel és ettől jobban érezzük magunkat.

Ha kimozdulunk otthonról akkor több fény is éri a szervezetünket, leginkább a szemünket. Erre van szükség, a fényre, amely a melatonin szintet normalizálja és javítja a hangulatot.

A téli depresszió esetén fokozott étvágy is jelentkezik, ami talán az evolúcióból ránk maradt ősi ösztön. Ilyenkor több szénhidrátot kívánunk. Ne engedjünk a kísértésnek és csak módjával együk a csokikat. Az a legrosszabb párosítás, ha depis is vagy és még meg is híztál!

Amit ne csináljunk!

- Ne üljünk otthon a négy fal között!

- Ne nézzünk szomorú, romantikus filmeket!

- Ne hallgassunk olyan zenéket, amelyekhez valami rossz emlék köt!

- Ne rágódjunk a múlton, ne nosztalgiázzunk! Tavaly még lehet, hogy az exeddel töltötted a karácsonyt, és most úgy érzed, hogy ebben az évben sem találod meg az igazit, de ne csüggedj, hanem a jövőddel foglalkozz! :)

Mi hajlamosít a depresszióra?

Ha a közvetlen környezetünkben ráismerünk egy olyan emberre, akire ráillenek a téli depresszió tünetei, ne hagyjuk magára! Sokat segítünk neki, ha át hívjuk egy vacsorára vagy ha el megyünk vele sétálni!

Ha tetszett a bejegyzésem és szeretnél rendszeresen hasonló posztokat olvasni, akkor kövess engem itt vagy facebook oldalamon!